Syresätt konsten, utövaren och landskapet!
Artist in Residence, eller AIR, är ett koncept där kreativa personer kan byta miljö och förkovra sig i skapande på ett eller annat sätt. Det finns många olika former av residence och för att visa på variationen som finns har vi pratat med flera olika aktörer och personer som arbetar med bjuda in konstnärer. Vi vill berätta om värdena som uppstår när en bjuder in och släpper den fri. I detta första reportage har vi pratat med Tobias Birgersson, Klara Bothén och Malin Palm.
Konst och kultur är en viktig beståndsdel i vårt samhälle. Ja, i alla världens samhällen, och då självklart även Dalsland. Vi människor behöver bli stimulerade och utmanade för att växa och må bra. Konsten har en större roll att fylla än att dekorera tomma ytor. Konsten kan skapa nyfikenhet, lust och frågor till sin omgivning. Konsten kan skaka liv i en sovande ort. Och konsten kan påminna dig om att inte ta något för givet.
Låt oss titta närmare på platser och personer som jobbar med konsten och konstutövaren i Dalslandsområdet. Och då specifikt med att släppa in konstnärer i vad som är för dem en ny miljö.
Steneby
En plats som har arbetat med att energiberika sin direkta omgivning och studenterna är Steneby. Under Stenebymiljön har det funnits Steneby AIR och Långbron AIR. Steneby AIR har varit riktad till yrkesutövande konstnärer, formgivare och designers; specifikt för de tre materialområdena – trä, textil och metall.
En AIR är en verklighetscheck, det kommer alltså någon in. Den pedagogiska nyttan i att visa studenterna att det finns rörelse efter skolan. Och att det inte är kört. Och för den utövande konstnären är det en vitamintablett i sitt eget skapande. Tobias
Emille de Blanche visade sina konstverk på Not Quite, Fengersfors efter sin period som Steneby AIR. Foto: Christian Habetzeder
Tobias Birgersson är universitetslektor och programansvarig på Metallgestaltning, HDK-Valand Steneby, och är också yrkesutövande konstnär. Han ser en påtagligt positiv effekt av att erbjuda konstnärer att komma och arbeta i utbildningens verkstäder. Kunskapsutbyte är en grund för studier att luta sig mot, men när det utbytet ges möjlighet att vara bredare än mellan lärare och studenter så skapar det en större världsbild. Vill dessutom konstnärer associera sig med skolan/utbildningen så är det ett gott tecken. Ibland kommer det stora namn inom professionen och då höjs blicken och ambitionen ännu några grader anser Tobias.
”Albert Paley han var väl den första stora som kom, det lever vår avdelning [Metallgestaltning] och Stenebys internationella rykte delvis på fortfarande. Han var bara 11 dagar hos oss, och så jobbade han som en galning, och det flög in folk från hela jorden för att se honom jobba. Det har skapat ringar på vattnet fortfarande. Tobias
Han utvecklar vidare att få hit stora och intressanta konstnärer skapar legitimitet till platsen, intressanta kulturutbyten och fungerar som den där vitamintabletten som Tobias tidigare nämnde. Det måste tillföras något för att enklare kunna se och uppskatta sin omgivning. En uppiggande vind av stora världen i Dals Långed.
Långbron
Det andra AIR-formen är Långbron AIR som var riktad mot studenter från Stenebymiljön att aktivera en plats under sommaren, i det som tidigare var ett förråd vid Långbron längs med kanalen. Det var ett samarbete mellan Dalslands Kanal AB och Mötesplats Steneby där en eller flera studenter fick möjligheten att arbeta med ett projekt under 1,5 månad.
Klara Bothén gjorde Långbron AIR under sina studier tillsammans med Catrin Karlberg under sommaren 2016 (läs mer om deras vistelse på Långbron AIR – här. Nu är Klara lärare på Stenebyskolan och yrkesutövande konstnär. När hon tänker tillbaka på tiden vid Långbron beskriver hon det som att det fyllde en ögonöppnande funktion.
”Man får testa ett projekt i lite skarpt läge fast under ganska avslappnade former. Man tvingas att ha publik vilket man inte jobbar så mycket med som student.” Klara
Långbron AIR skakade liv i en plats som tidigare mest var en plats där turister väntade eller steg av kanalbåten. Nu mötte de istället studenter som förkovrade sig i sitt projekt. Det blev ett ganska så ocensurerat möte mellan publik och utövare. Nyfiket kunde besökaren ta del av arbetsprocessen, ställa frågor och studenten fick träffa människor utanför utbildningens bubbla. Det skapade ett litet genuint skyltfönster för allmänheten att se vad som händer i Stenebymiljön.
”Steneby får ju ut ett skyltfönster, där vi kan prata direkt med folk. För kommunen så signalerar man att man är en kulturvänlig plats. Att man upplåter mark åt folk som man inte vet vad de ska hitta på riktigt – och ibland blir det bra och ibland blir det dåligt. Att man släpper lite kontrollen till utövarna. Det är ett fint värde. Klara
Under sex år har Långbron AIR genomförts. Det har varit möbelhospital, utomhussmide, växtfärgningsexperiment, båtrestaurering och deltagarbaserad virkning. Samarbetet har nu tagit slut, och kanske Långbron AIR återuppstår i en annan form och med ett annat namn. I vilket fall kan ju vi hoppas att intresset tänder igång nya samarbetsformer.
Not Quite
Malin Palm är en av fem verksamhetsledare på Not Quite och yrkesverksam konstnär. På konstnärskooperativet Not Quite, Fengersfors, erbjuds det varje år sommarvistelse i verkstäder och ateljéer för studenter inom hela konstutbildningsspektrakt från hela Europa. Det gör att sommaren är fylld av aktivitet utöver café, butik och utställningar. Här kan studenter fokusera på något som annars inte ryms i kursplanen.
Att åka iväg. Vara på en annan plats. Ta med sig bara sitt konstnärskap – är en fördel för själva konsten. Malin
På Not Quite finns det gott om utrymme, schyssta verkstäder och är en livfull plats att verka i. Studenterna erbjuds att arbeta här under en månad, kostnadsfritt, och de förväntas att göra något publikt under sin vistelse. Det är en viss motprestation fast ganska anspråkslöst. Den här modellen ger Not Quite möjlighet att visa upp sig och kanske så ett tankefrö i studenterna om att i framtiden verka som kreatör på landsbygden. Förslagsvis på Not Quite.
⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅ ⋅
Det finns ett stort värde i att kunna erbjuda tillfälliga inslag för kreativa aktörer, oavsett om det är konstnärer från Dalsland som åker ut i världen, eller världens konstnärer som kommer till Dalsland. Det krävs inte mycket – och det ger betydligt mycket mer tillbaka. Det blir en naturlig fotosyntes i kulturen och samhället där kreativiteten syresätts av ett par nya ögon. Att lita på konsten och konstnärens kapacitet och låta kulturutbytet syresätta omgivningen.