Artist in Residence del 2

Syresätt konsten, utövaren och landskapet

Om du inte läst del 1 av Artist in Residence – syresätt konsten, utövaren och landskapet, så rekommenderar vi att börja där. Vidare till del 1 – klicka dig dit här!

Artist in Residence, eller AIR, är ett koncept där kreativa personer kan byta miljö och förkovra sig i skapande på ett eller annat sätt. Det finns många olika former av residence och för att visa på variationen som finns har vi pratat med flera olika aktörer och personer som arbetar med bjuda in konstnärer. Vi vill nyansera och berätta om värdena som uppstår när en bjuder in och släpper konsten fri. I detta andra reportage har vi pratat med Lina Berglund, Ylva Gustafsson och Emelie Rygfelt Wilander.

I del 1 pratade vi med Tobias Birgersson, Klara Bothén och Malin Palm. De tryckte på värdet med AIR utifrån olika perspektiv och vad det dessutom har bidragit med på de olika platserna. Alla AIR erbjuder olika. Vissa kostar, andra är kopplat till ett stipendium. I vissa former är det som en fristad att förkovra sig i sitt egna, och andra är planerade med motkrav som tex. utställning, presentation osv. Ingen plats är den andra lik.

Rud
Lina Berglund är yrkesverksam konstnär och grundare till Rud AIR som startade 2014. I det gamla missionshuset i Laxarbyområdet utanför Bengtsfors erbjuds konstnärer ett andrum från vardagen. Kravlöst hyr de in sig med inkluderat boende och en stor ateljé att arbeta i som ibland delas med någon annan konstnär. Lina har fått in väldigt många ansökningar genom åren och såhär långt haft närmare hundra konstnärer från hela världen.

”Poängen är miljöutbytet och kliva ur sin vanliga vardag. Och kliva in i ett kravlöst utrymme. Hos mig är det det här öppna utrymmet som är poängen.” Lina

Det finns många historier och unika möten som skett på Rud. Lina pratar om kontrasterna från till exempel ett urbant liv i Ostasien och anlända på landet i Dalsland. Hon har tagit sina gästande konstnärer ut på mörkersafari och många samtal kring vad en tar för givet i den miljö en bor i. Rud AIR är en grogrund att utgå från som kan leda till intressanta möten, samarbeten och utbyten.

”Vi lever ju i ett enormt resultat-fokuserat samhälle och att ge sig in i ett öppet, fritt, kravlöst utrymme kanske inte leder till något tydligt resultat alls. Det gäller bara att våga ge sig in i det där tomrummet utan att veta vad det ska leda till. Det är det här som är så himla bra med konstnärsresidens. Att man får vara i den här friheten. Superviktigt tycker jag.” Lina

Platser som Rud är lättsamt men enormt slagkraftiga. Likt ett tomt papper, kan du fylla i den vita ytan med det som behagar dig. Och kanske skissas det fram något oväntat, nyfiket och högst användbart. En prestigelös frizon av högsta värde – i norra Dalsland.

foto: Lina Berglund

VGR
Ylva Gustafsson är regionutvecklare på Västra Götalandsregionens kulturenhet. Hon tror på ”den goda berättelsens kraft”, och betonar att allt inte kan mätas i inflyttningsstatistik och besökarantal. Ibland handlar det om att få ta del av, uppleva och beröras. Alltså mer emotionella och själsliga värden som är ack så viktiga och desto svårare att mäta.

Konst kan skaka liv i platser och Ylva ger många goda exempel på där konstnärer utifrån kommer in med en helt ny blick. Vid ett tillfälle kom den indiska konstnären Binu Bhaskar till Dalslands Konstmuseum och arbetade med att gestalta landskapet. Konstnären hade en annan intern färgpalett som inte påminner om Sveriges gröna gräs och blåa himmel utan i nyanser av varm röd-gul färg och okra. En kanske inte provocerande men väldigt intressant upplevelse.

”Man vill att det ska gå åt båda håll helt enkelt. Man vill att konstnärerna ska få sig en rejäl dos inspiration när de kommer hit men man vill också att de ska inspirera lokalsamhället. Det är ju främst till konstnärerna men vår baktanke är att det ska gjuta in liv och funderingar och frågor.” Ylva

VGRs Kulturenhets huvuduppdrag är att ge alla geografiska områden och alla invånare i Västra Götaland tillgång till konst och kultur och att själva ha möjlighet att utöva konst och kultur. Oavsett var en bor. AIR är ett sätt att med ganska enkla medel ge en utomstående konstnär en ny plats att arbeta på, och det ser Ylva Gustafsson mycket positivt på.

 

Extended 1:107
Emelie Rygfelt Wilander är konstnär och bosatt i Fengersfors. Hon har god erfarenhet av att åka på AIR, och har själv drivit projektbaserade AIR för andra konstnärer att delta i. Interflicktion (2017) och Space Becomes Place (2018) är två sådana där flera konstnärer undersöker samma tema och som sedan mynnar ut i en gemensam utställning.

”Jag har kommit till ställen i mitt konstnärskap som jag inte kunnat föreställa mig innan. På Rud gjorde jag mitt första performace. Det hade jag aldrig i hela mitt liv trott att jag skulle göra ett performace!” Emelie

Skärmdump från film av Emelie Rygfelt Wilanders performance på Rud AIR. Filmad av Lina Berglund

Det finns något lyriskt i Emelies röst när hon pratar om AIR. För henne har det blivit ett tillstånd som hon vill vara i, hela tiden. Att möta andra konstnärer och att skapa tillsammans. Hennes dröm var att köpa hus här i Dalsland. År senare har drömmen slagit in, och det är där som Emelie planerar stordåd – kanske större än vad det fysiska huset tillåter.

”Jag tänker ju alltid att det händer stordåd när konstnärer träffas och jag tänker att det för i nytt syre in i systemet.” Emelie

Som nybliven småbarnsförälder möter Emelie en ny utmaning – att vara kreativ samtidigt som en måste vara tillgänglig och konstant ”mammaaktiv”. Under detta tillstånd behövs det gemenskap och förståelse för att kunna skapa – därför bestämde sig hon att grunda ett AIR hemma hos sig. Under det nyskapade AIR Extended 1:107 tänker sig Emelie att en konstnär kan undersöka svårigheterna att vara kreativ och småbarnsförälder tillsammans med henne. Här ska det skapas konst. Och vem vet vad det kan leda till?

Emelie med sitt barn utanför sitt hus. Foto: Vera Telemo

⋅  ⋅  ⋅  ⋅  ⋅  ⋅

Vi hoppas att ni, genom dessa två reportage har fått se olika exempel på och tankar kring AIR. Alla exemplen har en gemensam nämnare; Att släppa in kreativa människor i ett utrymme med ganska så fria tyglar skapar massor av fantastiska effekter. Att våga lita på konsten och framförallt konstnären. Konstnärerna kan se det du tar för givet, blåsa liv i en plats som annars står still, ställa frågor till sådant du inte har svar på och skapa något nytt av det som finns runt omkring. Bara lita på konstnären. Det kanske blir bra.